Barrel racing -valmennus 25.11.2019

Etusivu Foorumit Tapahtumat Barrel racing -valmennus 25.11.2019

Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Eetu Hopiavuori 4 vuotta, 2 kuukautta sitten.

  • Julkaisija
    Viestit
  • #4029

    Eetu Hopiavuori
    Ylläpitäjä

    25.11.2019 järjestetään Hopiavuoren hyvin hoidetulla ulkokentällä tynnyrinkiertovalmennus. Viimeinen osallistumispäivä on valmennuspäivänä. Valmennus on avoin kaikentasoisille ratsukoille ja siihen mahtuu neljä osallistujaa. Tapahtuma on osa Lännenratsastuksen Teemaviikkoa.

    Kuittaus ei ole pakollinen, mutta se on toivottava. Kuittausta ei tarvitse lähettää vielä osallistumisen yhteydessä. Kaikki viimeistään 2.12. kuittauksensa lähettäneet saavat kunniamerkin. Myös myöhässä tulleet kuittaukset kommentoidaan!

    Valmennuksessa keskiössä ovat tasapaino ja liikettä vastaan oikeassa vaiheessa nojautuminen. Valmennus voidaan kuitenkin yksilöidä myös juuri kyseisen ratsukon toiveita vastaavaksi. Valmennukseen on varattu aikaa puolitoista tuntia ja valmennettavien oletetaan ravailevan kentällä kuunteluoppilaina myös silloin, kun ei ole oma vuoro ratsastaa.

    Valmennuksen pitää Taneli Kairovuo. Hän ei turhia höpöttele, mutta hänen puhetyylinsä on ystävällinen ja rauhallinen.

    Rajoitukset:
    – Yksi osallistuja saa täyttää vaikka kaikki neljä paikkaa, mutta vain yksi osallistuminen saa olla ilman kuittausta. Edellisen osallistumisen on siis oltava kuitattu ennen uutta osallistumista.
    – Et voi osallistua tähän valmennukseen, mikäli sinulla on kuittaamaton osallistuminen Lännenratsastuksen Teemaviikon trail-valmennukseen.
    – Valmennus käy kaiken tasoisille ja on avoin niin piirretyille kuin valokuvallisillekin hevosille.

    Osallistumisohjeet:
    – osallistu vastaamalla tähän viestiketjuun
    – kuittausta ei tarvitse laittaa vielä osallistumiseen
    – muoto:
    Ratsastanan etunimi ja sukunimi – ratsun lempinimi
    Ratsun sivujen osoite

    Osallistujat

    Mikael Kontiokorpi – Apassi
    Charlotte Center – Otawa, kuitattu
    2 vapaata paikkaa

  • #4049

    02207

    Charlotte Center – Otawa
    http://owr.epizy.com/otawa.php

    Tämä on oma lajini. Olisin halunnut osallistua oman hevoseni kanssa, mutta koska se on vielä liian nuori ja raakile, sain Otawan valmennukseen parikseni. Otawa on osaava, mutta toisinaan omapäinen ja meillä ei ehkä yhteistyö toimi vielä niin yksyhteen. Valmennuksessa toivoisin keskityttävän nimenomaan siihen, että löydetään sama kieli ja harmonia. Otawan vahvuuksia on räjähtävyys, joten nopeat lähdöt on ehdottomasti sen juttu. Itse olen aika notkea, mutta huomaan hidastavani Otawan vauhtia, kun en ihan ”ehdi” mukaan sen rakettilähtöihin.

  • #4448

    Eetu Hopiavuori
    Ylläpitäjä

    Charlotte ja Otawa

    Otawan ja Charlotten menosta näkyy vielä, ettei yhteen ole hiouduttu. Kumpikin tuntee lajin ja on tottunut suorittamaan, mutta eivät toistensa kanssa. Jokainen hevonen ja ratsastaja on erilainen, joten kaikkien kanssa harmonia ei löydykään helpolla, mutta silti ratsastajalle tekee hyvää harjoitella erilaisten hevosten kanssa. Siinä huomaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa helpommin. Charloten vahvuuksia tällä kertaa ovat selkeiden ohjeiden antaminen hevoselle, erinomainen tasapaino ja rauhallisuus — mitä lujempaa mennäään, sitä rauhallisempana on pysyttävä. Otawa puolestaan kiihtyy nollasta sataan nopeasti ja kääntyy ketterästi.

    Jotta yhteinen sävel löytyisi helpommin, Charlotte voi välillä harjoitella selkeiden ohjeiden sijaan kuuntelemista. Charlotte vaikuttaa pätevältä hevostuntijalta ja osaa lukea vaivatta hevosten ilmeitä ja mielenliikkeitä. Kun kyse on tarkasta ratsastuksesta, niin kuin tynnyrinkierrosta, hänen huomionsa kääntyi ainakin tällä kertaa hevosesta liiaksi itseensä. Otawa puolestaan on oppinut ennakoimaan ratsastajan pyyntöjä, eikä hevosta tuntematta voi sanoa, onko se hyvä vai huono asia. Ainakin tynnyrinkierrossa se toimii, mutta Charlotte ei aina ehdi ratsunsa mukaan! Toisaalta jos Otawalla ratsastaa yleensä joku muu, miksi suotta muuttamaan toimivaa ennakointia?

    **

    Mikael ja Apassi

    Taas olin siellä. Hyvin hoidettua kenttää reunusti toiselta puolelta läpikuultava metsikkö, jonka takaa näkyi hevosten tarha, ja toiselta puolelta tarhat, joiden takana aukesi peltoa silmänkantamattomiin. Yhtä reunaa rajasi tallin pääty ja viimeisestä näkyi vihreä tupa ja punainen maneesi. Tuntui kuin saisin happea helpommin, kun olin Apassin kanssa pitkästä aikaa. Sitä paitsi saimme kiertää tynnyreitä, eikä ilmassa ollut kilpailuiden kaltaista painetta. Tämä oli Taneli Kairovuon valmennus.

    ”Nojaa Mikael siihen sun sisäjalkaan vaan”, tämä Taneli Kairovuo sanoi samalla äänensävyllä kuin meidän Samuel aina minulle puhuessaan, kun olin tehnyt parhaani Apassin kanssa radalla. ”Jos sä et uskalla kallistua sinne sisälle tarpeeksi, sä joko putoat vauhdissa ulos tai sitten se Apassi alkaa varoa ja hidastaa. Katopa, ei oo yhtään jäätä kentällä, kyllä uskaltaa mennä!”
    ”Mulla on huono polvi”, huokaisin taas kerran ja mietin, onkohan kaksikymmentäkahdeksanvuotiaista joilla on kahdeksankymmentäkaksivuotiaiden polvet, lännenratsastajiksi.
    ”Jaaha. Katotaas.”

    Yleensä valmennuksissa parannusehdotukset jäivät polvijutun jälkeen. Harva valmentaja viitsi sitten enää. Taneli Kairovuo kuitenkin käveli kaikessa rauhassa luoksemme, komensi nostamaan jalan ylös ja ryhtyi ropeltamaan jalustinhihnaa Apassin huokaistessa kyllästyneenä.

    ”No niin Mikael.”
    ”Mun jalka just ja just yltää jalustimeen.”
    ”Nojaudut sen varaan sitten. Ootko Mikael nähny miten enkkuratsastajat painaa kantapäitä alas? Tee säki sillä lailla kun sä nojaat sisälle.”

    Kiersimme Apassin kanssa tynnyrit vielä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla tuntui tosi huteralta, mutta tunsin ajan olevan nopeampi kuin koskaan. Toisella kerralla olin niin suorituksen imussa että unohdin pelätä. En ole koskaan mennyt yhtä lujaa. Siitä tuli samanlainen olo kuin ennen lähtöäni Hopiavuoreen, kun Dax oli leiponut minulle hirveän ruman synttärikakun ihan itse. Luonnollisesti en enää edes kuullut Kairovuon Tanelin palautetta!

Aiheeseen ‘Barrel racing -valmennus 25.11.2019’ ei voi kirjoittaa uusia vastauksia.