Jaska

Etusivu Foorumit Päiväkirjat Jaska

Tämä aihe sisältää 11 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Oskari 1 päivä, 19 tuntia sitten.

  • Julkaisija
    Viestit
  • #10560 Vastaus

    Oskari
    Osallistuja

    Line: Necro_Badger

    fwb-o Jaska (Big in Japan)
    om. Olavi Susi, Kissin varsahommien aikana ylläpidossa Oskarilla

  • #10561 Vastaus

    Oskari
    Osallistuja

    Kompromissi

    Iskällä oli ollut taas mielipiteitä. Niiden seurauksena Hopiavuoren hevostallin suulissa kyyhötti joku ihme Jaska, jonka kanssa iskällä oli tuorein bromance. Se, että nostin satulan Jaskan selkään sen kuopiessa maalattiaa, oli monen kompromissin ansiota. Tai no eiväthän ne ihan kompromisseja olleet. Oikeastaan Jaskan esiintyminen suulissa oli sen ansiota, että olin kerrankin sanonut iskälle vastaan ja saanut pitää pääni.

    Iskä oli ollut sitä mieltä, että kun kerran aioin jatkaa kilparatsastusta Tulip Carnivalin menestyksen buustaamana, Kissin juuri alkanut äitiysloma tuli ihan idioottimaiseen kohtaan. Siitä olin samaa mieltä, mutta sille ei voinut mitään. Iskän ratkaisu tähän ongelmaan oli ollut Jaska. Minut oli raahattu suurin piirtein suoraan lentokentältä Lahteen katsomaan sitä. Ratkaisu ei ollut vaikuttanut ollenkaan huonolta. Jaska oli juuri sellainen hevonen, jolla olisin tahtonut ratsastaa, mutta kun olin jumissa Kissin kanssa ja mennyt kehittämään tunteita sitä kohtaan. Jaskan läsnäolon osalta iskän ratkaisu siis oli ollut hyvä. Siihen kuitenkin oli sisältynyt se, että Kissi olisi mennyt meille kotiin, koska olihan se isän tamma ja sen varsa isän kasvatti. Se olisi saanut palata muka sitten joskus, eli todennäköisesti ei koskaan, joten olin lyönyt välittömästi jarrut pohjaan. Kissistä oli tullut minun hevoseni, enkä aikonut luopua siitä, vaikka saisin kymmenen Jaskaa tilalle. Nyt siis satuloin Jaskaa, mutta koska olin kieltäytynyt koko Jaskasta näillä ehdoilla, Kissi oli paikalla myös: värjötteli omassa tarhassaan inhoamassa takatalvea yhtä paljon kuin minäkin.

    Jaska ei ollut millään lailla niin kuin Kissi. Sen etukaviot viuhuivat vähän väliä, kun sen piti näyttää Cozminalle, millaisia urhoja tässä ollaankaan. Kielsin sitä miljoonannen kerran ja ojensin sille kuolaimet suoraan suun alle. Siihen se vastasi nostamalla päänsä ylös, ja se oli tosi ylös sitten se.

    ”Mä voin vielä palauttaa sut”, mutisin sille ja vedin sitä sen typerästä ratsuharjasta niin että se laski taas päänsä. ”Naama. Kiitos. Hyvä poika. Lopeta jo sen sorkan kanssa.”

    Tiesin, että kun satuloinnista vääntämisestä päästäisiin, alkaisi kiva vaihe. Ratsastus. Sen ajatuksen voimalla ohjasin Jaskan pään alas vielä kolme kertaa, jotta sain niskahihnan korvien taakse ja leukahihnan kiinni. Turpahihnan olin nakannut menemään heti kun ratsu oli tänne tullut. Jaskasta näki, että sillä oli mennyt joku tosi kovakätinen viimeiset vuodet. Suitsinnan jälkeen päästin sen irti ja talutin maneesiin. Sentään se tuli sinne perässä ja asettui paikalleen keskelle, vaikka ravasikin koko matkan kävelyvauhtia sieraimet levällään ja niska köyryssä. Selkäännousussa se ei pelleillyt ja antoi kerätä ohjatkin käteen asti rauhassa.

    Jo Jaskan lämmittelyravi oli kivaa. Tuntui kuin olisin ajanut viimeisen vuoden pienellä kinneriautolla, jolla ei päässyt moottoritiellä ohittamaan, ellei tie ollut tyhjä Lapualle asti. Nyt olin saanut alleni ihan toisenlaisen menopelin, jonka suuri moottori karjahteli ja joka kiihtyi turbon avulla saman tien niin että selkä painautui syvälle penkkiin.

    ”Mä oon ollu liikaa Alexin kanssa”, tunnustin Jaskalle kesken ravin, mutta se ei vastannut. Työtä tehdessään se keskittyi alusta loppuun asti hommiinsa.

    Tällaisella hevosella minä osasin ratsastaa. Tällaisella hevosella minä halusin ratsastaa. Tuntui ihanalta, kun oli suunnitelma. Tiesin, mitä tehdä. Ymmärsin Jaskaa. Käsitin, että sen halvahko hinta johtui siitä, miten surkea ratsu se muka oli. Sen surkeus puolestaan johtui selkäongelmista, jota ei ollut havaittu, ja sen selkäongelmat johtuivat sen suusta. Kun sitä ratsasti äärimmäisen hellästi tavallisella omppukuolaimella, se meni kuin unelma, vaikka oli tietenkin hyvin jäykkä kyljistä ja selästä. Huomenna Jaskalla olisi hammaslääkäri, ylihuomenna kunnon hieroja ja sitten kevyen taluttelun lepopäivä. Viikon päästä sillä pääsisi kokeilemaan kunnolla ratsastamista, mutta tunsihan sen käteen, että se oli erinomainen hevonen ja minulle yhtä sopiva kuin Ukko oli ollut.

    ”Sitä mä vaan Jaska ihmettelen”, juttelin maneesin hiljaisuudessa, jottei Jaska niin epäileväisesti kyttäisi ovelle, ”että mistä mulle kerääntyy hevoset, joilla on kaikkein typerimmät nimet. Mä en tiedä, kumpi sun nimistä on edes rumempi. Jaska vai Big in Japan. Onneksi sä et sentään ole Tiny Kitten Kisses.”

    • #10562 Vastaus

      Janna H
      Osallistuja

      Tää oli mielenkiintoinen käänne Oskarin tarinassa. Toki tää on myös uskottava, sillä tokihan Oskari tarvitsee hevosen jolla ratsastaa ja treenata kun Kissi ei ole käytössä ja Oskarin taustalla on mahdollista jotta se saa käyttöönsä sellaiset hevoset joita se tarvitsee.

      Mielenkiinnolla kyllä jään seuraamaan miten Oskarin ja Jaskan yhteiselo tulee etenemään ja mitä kaikkea vielä sitä tapahtuukaan matkan varrella.

  • #10584 Vastaus

    Eira
    Osallistuja

    Viidestäkympistä vetoa

    Me löimme Alexin kanssa viidestäkympistä vetoa, että en muka saa Oskarista hymyilevää kuvaa Hannabyn aikana. Alex väitti, että se on mahdotonta, koska Oskari ei hymyile ihmisille ja koska hänen ratsastuksensa on ollut viime aikoina vähän niin ja näin, että tuskin hän hymyilisi hevosillekaan. Sanoin Alexille, että helppo nakki. Minä en ole mikään pojan näköinen niin kuin se, että jos räpyttelen ripsiä ja vaikka oikeastaan kaikkea mikä liikkuu, saattaisin saada Oskarin hymyilemään.

    Näin jälkikäteen ajateltuna se oli minun kannaltani aika huono veto. Siitä on noin neljäsataa vuotta, kun Oskari viimeksi hymyili tytöille, edes tytön näköisille. Tai no, Ilonalle hän hymyili viimeksi ennen lähtöä, kun Ilona toimitti jotain ja puhui niin nopeasti ettei siitä saanut selvää kukaan. Ja kun se Ilonakaan ei ole täällä, niin että häntä voisi näyttää Oskarille ja käskeä puhumaan taas sekavia nopeasti. Hevosillekaan Oskari ei kauheasti enää hymyile nyt, kun on ratsastanut suurimmaksi osaksi aivan päin seiniä. Niin minä kuitenkin vain sain viisikymppä tällä kuvalla Alexilta, koska olen vain niin äärettömän hyvä.

    Tässä Oskari ratsastaa pois radalta keskiviikkona. Hän ei saanut sijoituksen palaakaan, mutta teki silti kelpo suorituksen Jaskalla, jolla ei ollut ennen kilpaillut eikä ihan hirveästi ratsastanutkaan vielä. Jaska käveli pää alhaalla pois, kyljet hiessä, suu vaahdossa, kaikkensa tehneenä, ja Oskarin katse haravoi katsomoa, jossa minä istuin pääsemättä lähellekään eturiviä. Vilkutin. Silloin Oskari vasta huomasi minut ja kaikeksi onneksi hymyili ihan kunnolla, tällä tavalla näin. Se oli tosi nopea hymy, enkä olisi saanut siitä varmaan kuvaa, jos en olisi muutenkin ollut ottamassa videota, jotta hän voisi taas kerran vahdata omaa ratsastustaan koko illan ja listata kaikki oikeat ja keksityt virheet, mitä hän muka sen aikana teki. Sitä ei Alexille kuitenkaan sanota, että tämä on screen shot. Hän ei saa ikinä tietää, koska oli valmistautumassa omiin juttuihinsa.

    Illalla Alex maksoi minulle velkansa Mobilepaylla, kun ei kuulemma kanna käteistä mukanaan niin kuin luolaihminen. Oskari harjasi Jaskaa jotain neljäsataa vuotta ja höpötteli sille niin hiljaisella äänellä, ettei siitä saanut mitään selvää. Onneksi minulla oli viisikymppiä, jolla voisi tilata nälkäänsä vaikka jotain kebabia hotellille, kun Oskarilla kesti jotain nejämiljoonaa vuotta ja Alex ei suostunut ajamaan minua erikseen huilille.

  • #10589 Vastaus

    Oskari
    Osallistuja

    Hannabyn esteet

    Jaskan selässä tunsi olevansa paljon kauempana maasta kuin Kissin selässä, vaikka ei Jaska sen suurempi ollutkaan. Sen taisi tehdä hevosen asenne tai jokin aura. Jaska oli niin varma itsestään. Se oli aina niin ryhdikäs. Sen selässä muistin, että olin itsekin joskus ollut samanlainen silloin, kun ratsastin hyvällä hevosella, omalla hevosella. Sellaisina hetkinä tiesin niin tarkasti, mitä olin tekemässä, että en joutanut miettimään itseäni ja olemistani.

    Nyt tuntui niin kovin samanlaiselta taas kuin silloin joskus. Alex oli melkein juossut yleisön puolelle heti, kun oli huomannut, ettei sijoitu, mutta minulla on yhä mahdollisuus. Hänellä oli kamala hikinen kypäräkampaus. Hänkin katsoi suoraan minua ja Jaskaa. Nauroi. Rutisti kädet rintaansa vasten edelleen nyrkkiin puristettuina, kun lakkasi tuulettamasta minun ja Jaskan sijoituksen puolesta. Minäkin nauroin vähän, kun katsoin häntä, hänen selkäänsä takovaa Eiraa ja Milania, joka taputti käsiään. Jaskan suitsiin oli kiinnitetty ruusuke, ja minä, muka kouluratsastaja, olin ansainnut sen Hannaby Hanami Weekin pääesteluokasta Jaskan kanssa.

    Kun seisoimme siinä, minä ja melko vieras hevoseni, tiesin, että yksi tärkeä osa elämästäni oli nyt ohitse. Olin rakastanut kouluratsastusta yli kaksikymmentä vuotta lähes samalla tavalla kuin jalkapalloa. Minusta ei ollut siihen enää. Luopuminen tuntui kuitenkin sillä hetkellä siedettävältä. Esteratsastus ei ollut kouluratsastusta, mutta sitäkin tehtiin lähes yhtä hienojen hevosten kanssa ja edes samoissa paikoissa kuin kouluratsastusta. Se vaati kylmempiä hermoja, mutta pienempää millintarkkuutta. Voisin harrastella edelleen mitä tahdoin, mutta oli aika vaihtaa oma laji kokonaan toiseksi.

    Alex muodosti sormillaan sydämen ja oli puhaltavinaan sen minua ja Jaskaa kohti. Ojensin käteni ja olin ottavinani sen kiinni. Nauroimme sekunnin verran ennen kuin käännyin viemään Jaskaa pois, ja minä ajattelin, että mitähän isä mahtaa sanoa, kun kerron hänelle muuttuvani niin perinpohjaisesti toisenlaiseksi.

    Hannaby Hanami Weekin sunnuntai.

    • #10590 Vastaus

      Janna H
      Osallistuja

      Menestyminen – vaikka sitten ”väärässä” lajissa – on varmasti just semmosta mitä Oskari kaipaa tässä kohtaa. Sillä on kuitenkin sen verran ollut mutkaa matkassa ja varsinkin nyt kun Hannabyyn lähdettiin uuden hevosen kanssa.

      Oskarin lajinvaihdosta tulee olemana myös mielenkiintoista lukea ja ootankin mielenkiinnolla millaisia juonikuvioita taustalla onkaan punottu.

  • #10621 Vastaus

    Alex
    Osallistuja

    Henkilökohtaisesti

    ”Mitäs nyt?”

    Oskari ei vastannut kysymykseeni pitkään aikaan, vaan katseli tyhjälle pihatielle. Jaska hermoili sen vierellä suulin pieliin sidottuna ja toimettomana. Tetris ei onneksi ollut enää siellä. Olisivat varmaan ruvenneet isottelemaan toisilleen, kun ei niille järjestetty muutakaan tekemistä.

    ”Miten niin mitä nyt”, Oskari sanoi niin tasaisella äänellä, ettei se ollut edes kysymys.
    ”Kun Ilona lähti. Kun eiks se ollu sulle joku–”
    ”Se ollu mulle mitään”, Oskari tuhahti.
    ”Aika kylmää.”
    ”Mä luulin et sä tarkotit et se me oltiin — mitä sä tarkotit?”
    ”No kun te olitte kans kavereita, ja sitten se lähtee ilmoittamatta lomaileen ja venyy ja vanuu siellä. Jättää meidät tänne. Lopuksi lähettää tuulen mukana sanan, ettei se tuukaan takasin.”
    ”Ai. No joo. Sillä on varmasti syynsä. Mieti nyt.”
    ”Mut mitäs nyt?”

    Oskari huokaisi, pyöräytti pienesti silmiään ja veti sualla Jaskan kaulaa umpimähkään pari kertaa. Hevonen oli heti tyytyväisempi, kun hoitaminen jatkui, mutta se myös loppui yhtä nopeasti. Jaska kuopaisi ensin kerran ja sitten paristi, kun Oskari tuijotti tyhmänä sen punaista kylkeä.

    ”Oskari? Hä? Hä? Hä?”
    ”No en mä edelleenkään tiedä mitä sä oikeen meinaat. Ihmisiä tulee ja menee elämässä.”
    ”Mutta et sä kaikkien takia vahtaa pihatielle niinku ne tulis maagisesti sillä lailla sieltä.”
    ”No en vahtaa en. Voitko antaa mun olla?”
    ”Sureksä?”
    ”No en.”
    ”Hä? Surekko?”
    ”No joo sitten. Mä en haluaisi puhua tästä. Ainakaan vielä.”
    ”Vihaatsä sitä nyt?”
    ”En.”

    Kyllä se suri. Se oli surrut jo kauan aikaa. Se oli ottanut yhtä henkilökohtaisesti kuin minä, kun se ei ollut saanut enää viesteihinsä vastausta, ja oskarimaiseen tapaansa se oli luovuttanut ja lakannut itse viestimästä. Tulppaanikarnevaaleilla se ei olisi enää halunnut lähetellä mitään, mutta minäpä lähetin. Onneksi sillä oli nyt Jaska, niin se ei ehtinyt märehtiä liikaa. Oskarin sydän sykki hevosille, mutta vaikka se muuta väitti, se oli mennyt rakastumaan. Ei siitä olisi tietenkään pitkän päälle mitään tullut, kun Ilona oli hoitanut sitä niin kuin isoa miesvauvaa. Ei sellaisen kanssa enää pääse tasavertaiseen romanttiseen suhteeseen. Ja muutenkin. Oskari oli tuollainen. Kiva kaveri ja kaikkea, mutta silti. Sanottiinpa tasa-arvosta kovaan ääneen mitä tahansa, se oli silti tuollainen. Jostain syystä en kuitenkaan pystynyt näkemään itsessäni mitään yksittäistä suurta vikaa. Säälin ennemmin Oskaria kuin tein selkoa omista ajatuksistani.

    Kauan aikaa Oskari puunasi Jaskaa. Se katsoi kaikki kaviotkin oikein kunnolla. Jaska oli kiltisti, kun se ymmärsi, miksi sen piti päjöttää suulissa. Aluksi Oskarin harjaaminen oli ihmeellistä hosumista ja sosimista, mutta sitten se rentoutui hevostranssiinsa. Mielessäni kävi, että mikä osa siitä repaileisennäköisestä harjaamisesta johtui vielä Oskarin onnettomuudesta. Voiko olla niin, että jokin asia on lihasmuistissa ja sydämessä niin syvällä, että kun pääsee yli tietoisen mielen vastustuksesta ja ylimääräisestä mielenliikutuksesta, se rakkain asia sujuu edelleen? Ainakin Oskarin harjanvedot olivat tasaisia ja rauhallisia silloin, kun sen kasvot olivat sileät ja rennot. Se oli pohjimmiltaan sama kuin ennen. Ennen Ilonaa, ennen onnettomuuttaan. Ennen kuin sen nimi oli edes Oskari.

    ”Mä en voi vihata sitä”, Oskari sanoi rauhallisesti niin pitkän hiljaisuuden jälkeen, etten ollut ensin varma, mistä se puhui. ”En mä vois vihata suakaan, jos sä lähtisit samalla tavalla. Ensin mä olisin surullinen. Ja oon. Mut ihmisen mieli unohtaa, ja lopuksi se toinen olis vaan muisto, ei enää elävä ihminen.”
    ”Ihme filosofi”, tokaisin sille, kun en muuta keksinyt. Ei se yleensä ollut niin syvällinen.
    ”Ootsä sitten kuinka surullinen? Kestäksä?”
    ”En mä oo surullinen”, väitin sille. ”Mä oon aivan saatanan vihainen. Mä kuvittelin, että mulla on sille jotain väliä.”
    ”Mäkin ehkä olin joskus, mutta mä tein jonkun surutyövaiheen heti sillon kun se lähti sinne lomalle. Mä jotenkin tiesin, ettei se palaa.”
    ”Paskat sä mitään tienny.”
    Oskari katsoi minua kummallisen utuisesti. ”Ne ei koskaan palaa.”
    ”Mitkä?” kysyin ihan hölmönä.
    ”Ei mitkään. Tai no Outi, ja Ilona.”

    Se kryptinen mietintä oli kirkkain ajatus, jonka Oskari oli ikinä sanonut ihastumisesta. Sen selkä olisi kaivannut silittämistä ja olkapää puristamista, mutta ei se antanut koskea, sehän oli ihan vauhko aina lähestyttäessä. Sentään se nojasi Jaskaan hetken aikaa puristamista vailla olevalla olkapäällään ja taisi latautua siinä. Ainakin sen pää nousi takaisin pystyyn.

    ”Mä käsitän, että jos samantapainen asia käy ihmissuhteissa mulle monta kertaa, se on sillon mun oma vika, koska yhdistävä tekijä oon mä”, se vielä lausahti ääni vähän särkyen.
    ”Kaks kertaa ei oo monta kertaa”, huomautin.
    ”Ei se haittaa. Mä tiesin jo sillon kun — mä tein jo sen valinnan, että mä oon todennäköisesti aina yksin. Mulle oli tärkeämpää olla minä.”

    Joo, koville sillä otti. Se kääntyi hieromaan nenäänsä Jaskan poskeen, vaikka se ei ikinä hellinyt hevosia sillä lailla. Se ei myöskään ikinä ottanut puheeksi korjaushoitojaan, tai niitä ihastusasioitaan. Vaikka se oli jo monesti aiemmin käskenyt minut pois, sillä näytti olevan tarve puhua. Istuin pissatulehduksenkin uhalla suulin kylmälle kivijalalle. Oskari ei kuitenkaan sanonut enää mitään. Se hymyili vähän lannistuneen näköisenä itsekseen ja nosti satulan Jaskan selkään. Satulavyön se kiristi hellästi, mutta kun Jaska yritti kääntää päätään hieman pois suitset nähdessään, sitä Oskari ei hyväksynyt, vaan murahti heti komennon. Seuraavaksi hän liikkui rauhallisesti laskemaan jalustimet alas ja taputti sitten hevostaan hellästi kaulalle.

    ”Mä en tiedä annanko mä sille anteeksi”, tunnustin Oskarille. ”Mä otan tän henkilökohtaisesta.”
    ”Mä taas en näe mitään, mitä pitäis antaa anteeksi. Jos meidän kahden osat olis vaihtunu sen kanssa, mäkin olisin varmaan halunnu pois.”
    ”Tiedätsä jotain, mitä mä en tiedä?”

    Oskari hymyili oudosti pää kallellaan. Se taisi olla tarkoitettu helläksi tai lohduttavaksi se hymy, mutta se näytti vain oudolta, koska ei se ikinä hymyillyt niin paljoa, että olisi osannut erilaiset hymytyypit tarpeeksi luontevasti. Hän silitti Jaskan poskea katsomatta sen päälle ennen kuin irrotti hevosensa ketjuista.

    ”Mä en tiedä yhtään enempää kun sä.”

  • #10703 Vastaus

    Oskari
    Osallistuja

    Ensivuoden Power Jump

    Jaska tavoitteli hiuksiani huuliensa väliin, kun puhdistin sen etukaviot. Se oli oiva ratsu, mutta ei minun omani. Yritin ajatella tätä vuotta kivana välivuotena. Ensivuonna keksisin jotain uutta. Voisin varmaan jatkaa Kissillä hiljalleen, tai sitten kokonaan jollain toisella hevosella, esteratsulla. Jaskan kaltainen hevonen menisi minulla hukkaan.

    Kaikessa rauhassa nostin satulan ratsuni selkään. Sen olemuksessa ei värähtänyt karvakaan vastalauseeksi. Se olisi halunnut rapsutuksia. Sillä tavalla se kaulaansa venytteli ja päätään kallisteli. Paarmat olivat kai kupanneet sitä laitumilla. Raaputin sitä hetken aikaa etujalkojen välistä, vaikka en satuloinnin aikana niin tavannutkaan tehdä. Orin vaaleanpunainen ylähuuli hamusi ilmaa.

    Jostain matalalta kuuluva huokaus sai minut säpsähtämään, mutta Jaska ei ollut millänsäkään. Se oli kai kuullut tulijan jo kauan sitten. Kurkistin sen kaulan alta nähdäkseni, kuka niin syvään huokaili.

    ”Terve Eira.”
    ”Moi…”

    Jaa. Oliko tämä ensimmäinen kerta, kun Eira ei ollut juttutuulella? Mitään ei ainakaan tapahtunut. Hän katseli kynsiään ja huokaisi taas. Otin naulasta Jaskan suitset ja tavoittelin kiireettömästi kuolaimet otteeseeni. Aina välillä oli hankalaa saada niistä kiinni, kun ne roikkuivat ilmassa, mutta onneksi ei ollut kiire. Vaikka ilta oli jo pitkällä, oli vieläkin hieman liian lämmin. Mitä kauemmin tässä menisi, sitä viileämpää ehtisi tulla. Mitä viileämpää olisi, sitä järkevämmän treenin uskaltaisin Jaskalla tehdä ilman pelkoa lämpöhalvauksesta tai muusta hauskasta.

    Jaskalla oli jo suitset, kun Eira alkoi puhua. Suitsiminen ei ollut mikään nopea prosessi nykyään. Rapsuttelin Jaskaa lisää siitä hyvästä kohdasta kaulan alla, kun kerran jouduin jäämään vielä paikalleni.

    ”Nii sä meet sit Power Jumppiin…” Eira mutisi niin hiljaa, että jouduin pyytämään häntä toistamaan, mitä hän sanoi.
    ”Jaa — joo.”
    ”Nii… Ai ku kiva ku jokku pääsee ylipäätään johki…”

    Suljin silmät hetkeksi, etten pyöräyttäisi niitä. Ai että Eiran olisi pitänyt päästä Power Jumppiin — ja ai että hän ei päässyt muka ikinä minnekään, vaikka oli kilpaillut tänä kesänä enemmän kuin minä Jaskalla. Kun tarve pyöräyttää silmiä väistyi, jouduin seuraavaksi purra poskiani, etten olisi raivostuttanut Eiraa hymyilemällä, tai mikä pahempaa, naurahtamalla.

    ”Sunko tekis mieli Power Jumppiin?” kysyin mahdollisimman neutraalisti.
    ”Joo… Tai kyllä mä tiedän että vaikka mulla olis hevonenkin, niin en mä…”
    ”Mm.”
    ”Tai siis Typy on suokki ja kuitenkin me ollaan metriä vasta menty…”

    Eira jatkoi jaaritteluaan. En osannut sanoa, yrittikö hän kerjätä minulta Jaskaa vai ei, mutta vaikka olisi yrittänytkin, olisin tavallaan ymmärtänyt. Power Jump ei ollut minulle mitään, kun vertasi isoihin kouluratsastuskisoihin. Voi jos olisin joutunut jättämään vaikkapa Dressage Mastersin väliin Eiran ikäisenä — siinä ei olisi huokailu ja itsesääli riittänyt. Olisin lukittautunut asuntooni kuukaudeksi ja vihannut maailmaa. Vaikka elämä olikin vuoden mittaan kolhinut enemmän kuin pystyisin antamaan anteeksi, olin silti etuoikeutettu.

    ”Mä en usko, että sä saat Power Jumppiin hevosta tänä vuonna enää, mutta hei Eira–”
    ”No?”
    ”– jos se yhtään piristää niin sä voisit lämmitellä Jaskan tänään ja hypätä sillä pari.”

    Hetkeksi Eira mykistyi silmät suurina. Sitten hän pomppasi ylös. Olin näkevinäni itseni hänen asemassaan silloin, kun isän lempitamma Ramona oli vielä nuori ja sain kilpailla sillä yhden kerran. Eiran ilme ei onneksi muuttunut, vaikka en saanut oltua hymyilemättä.

    ”Ai oikeesti?” Eira kysyi silmät kimmeltäen.
    ”Miksikäs ei.”
    ”No eikä! Ai oikeesti saan?”
    ”Jos sä vaan kerkeet.”
    ”Joo! Tai siis — on mulla nyt hetki aikaa tässä.”

    Vaikka Eira tavoitteli jotain coolin väliinpitämätöntä nuottia, hän oli hyvin pikaisesti Jaskan pääpuolessa ja taputti sen kaulaa innostuneesti. Nakkasin vielä viimeiset harjasangosta hutiin osuneet harjat paikoilleen ja irrotin ratsun toiselta puolelta, kun Eira melkein tärisi toisella puolella. Jaska reagoi vain heiluttelemalla hetken epävarmasti korviaan ja vilkaisemalla minua kysyvästi ennen kuin lähti seuraamaan Eiraa kentälle.

    ”Mee vaan”, mutisin hevoselle, vaikka se oli jo suostunut lähtemään, ja kävelin perässä. Ehtisin harjoitella Power Jumppiin seuraavalla kerralla kokonaan itse. Eiralle se yksi lämmittelyratsastus ja pari estettä merkitsivät paljon enemmän kuin täydellinen treeni merkitsisi tänään minulle.

    Kentällä nuori ratsastaja kapusi ratsuni selkään samalla kun minä kiipesin aidalle istumaan. Välähdyksenomaisen hetken aavistin, miksi joku haluaa olla valmentaja tai vaikka isä, mutta sitten se tunne katosi. ”Kunnollista käyntiä eikä mitään lontimista!” kajautin kentälle, ja Eira hymyili niin että melkein kaikki hampaat näkyivät.
    ”Ensvuonna mä meen kyllä Power Jumppiin!” Eira huusi vastaan täynnä tuttua energiaansa.
    ”Varmasti meet! Mutta naama sinnepäin minne oot menossa äläkä huutele siellä mulle vaan ratsasta!”

  • #10719 Vastaus

    Oskari
    Osallistuja

    Vielä yksi askel

    Jos tuntuu, että siihen vois mahtua vielä puoli askelta, siihen mahtuu vielä yks askel. Sitä Rossin Miika hoki, kun valmensi esteratsastusta. Olin kuullut sen nuorempana häneltä itsekin monen monta kertaa, kun olin satunnaisesti hypännyt, ja viimeaikoina olin päässyt hokemaan sitä itsekin.

    Eira ratsasti Jaskalla aina silloin tällöin, niin kuin tänäänkin. Ensimmäiset kerrat olivat olleet pelkkiä lyhyitä lämmittelyitä ja pari harjoitusestettä ennen kuin ratsastin itse. Oli ollut kuitenkin aika myöntää kaksi asiaa. Ensinnäkin Eirasta oli tullut taitava ratsastaja. Toisekseen koin itse näkeväni kentän sivusta Jaskasta sellaisia asioita, joita en nähnyt selästä, enkä edes jonkun videoitua omaa ratsastustani. Olin antanut Eiralle ohjeet, joten työni oli seuraavaksi vain tarkkailla.

    Jaskalla taisi olla lieviä isotteluongelmia, joita en ollut ennen huomannut. Eira oli minua kevyempi, eikä Jaska halunnut ottaa pidätteitä oikein tosissaan, vaikka ihan nätisti ja napakasti ne tulivatkin. Ei ollut kuitenkaan mitään syytä huolestua. Eira tiesi olla päästämättä Jaskaa esteelle ennen kuin se menisi hänen ohjeidensa mukaisesti. Jonkinlainen väsytystaistelu se oli, mutta lopulta ratsukon osapuolet olivat samaa mieltä vauhdista. Jo sitä kaahaamista ja keskustelua oli jännä seurata. Isompien, aikuisempien ratsastajien kanssa Jaska ei ollut koskaan kokeillut, saisiko se mennä mielensä mukaan. Eira oli sen mielestä pelkkä pikkutyttö. Olisi ollut mielenkiintoista tietää, millaiset ihmiset olivat ratsastaneet sillä ennen minua.

    Rauhoittunut ja taas hyväntuulinen Jaska laukkasi rennosti vielä yhden laajan kaaren. Eiran naamasta näki, milloin hän aikoi oikeasti viedä hevosen esteelle, ja sellainen vaihteenvaihto täytyi tuntua Jaskallekin asti. Se lyhensi kuitenkin askeltaan, kun komennettiin. Eira päästi sen ponnistamaan liian kaukaa siitä huolimatta, että se eteni ihan rauhassa ja hallitusti. Meinasin huutaa kentälle kommentin. Jos tuntuu siltä, että… Eira ehti kuitenkin karjaisemaan jo ennen minua.

    ”JOO JOO”, kentältä kuului, vaikka en ollut mitään sanonutkaan, joten näytin vain peukaloa.

    Seuraava hyppy oli silti ihan yhtä hätiköity. Sillä kertaa huusin perään. Jos tuntuu siltä, että siihen mahtuis vielä puoli askelta…

    ”Joo mä tiedän mä tiedän, mä yritän!” Eira huusi takaisin ja näytti purevan hampaansa yhteen niin että olisi voinut kuulua kirskahdus.

    Jaskan hermoissa ei ollut vikaa. Se teki niin kuin käskettiin. Eira puolestaan hyppi ensimmäisiä kertoja sen kokoisia. En muistanut enää kunnolla, miltä tuntui, kun pääsi hyppäämään isoja ensimmäisen kerran. Ainakin ne tuntuivat tulevan paljon lähemmäs ja paljon nopeammin kuin pienet esteet, niin että Eiran hätäily oli ihan ymmärrettävää. Jaskalle nämä esteet eivät kuitenkaan olleet valtavan suuria, niin että mitään tuhoja ei päässyt käymään, vaikka Eira harjoittelikin.

    Kolmas yritys näytti ensin tosi hyvältä. Jaska lähestyi estettä kaikessa rauhassa ja lyhensi askeltaan. Eira päästi sen lähemmäs. Jos tuntuu et siihen mahtuu vielä puoli askelta… Ja sitten askeleen verran liian lähelle. Meinasin tukehtua omaan sylkeeni kun unohdin, miten nielaistaan. Jumalan kiitos Jaska kuitenkin ponnisti ketterästi melkein pystysuoraan. Se nousi ilmaan kuin hidastettuna, kun minä painoin kynnet poskiini ja rukoilin, ettei se kaatuisi taaksepäin. Sen tilalla välkkyi Ukon kuva kuin hologrammi, ja välillä Kissi, joka säikähti jotain aseen tai auton pakoputken pamahduksen kaltaista ääntä, jonka melkein muistin ja ymmärsin. Ratsukko oli kuitenkin onnistumassa! Sitten Eira irtosi satulasta niin kuin painovoima olisi lakannut vetämästä häntä maata kohti.

    Juoksin jo kun Eira vielä leijui jäädytetyn näköisesti ilmassa. Oikeasti ei kuulunut kai muuta kuin tuulen rauhallista huminaa ja Eiran kirkaisu, kun hän tavoitteli otetta satulasta, mutta jostain muistosta kantautui sairaalamaista tasaista piippailua. En tiedä, montako askelta oikeastaan juoksin, mutta en kovin montaa ennen kuin vaihdoin suuntaa. Jaska laskeutui esteeltä notkeasti kuin kissa, ja Eira oli yhä kallellaan sen selässä. Hänen toinen jalkansa oli jalustimessa ja molemmat kädet olivat löytäneet Jaskan harjan. Yritin ehtiä kiertämään hevosen edelle ja ottamaan sen kiinni, mutta siinä samassa Eira heilautti itsensä kunnolla satulaan ja hidasti Jaskan käyntiin. Sydän hakkasi pelosta, ei muutaman askeleen juoksemisesta.

    ”Paska”, kuulin selkeästi kentältä.
    ”Niin on, kun säikytti mut noin kovaa!” myönsin aika hapettomasti.
    ”No ei tää! Kun mä!”
    ”Hä?”
    ”Mä en tajua miten mä en yhtäkkiä käsitä missä se paskaeste on kun mä oon aina käsittäny! Ja oon mä joskus ratsastanu isoillaki hevosilla että ei oo nyt siitä kiinni! Oota mä yritän vielä.”
    ”Hä!”
    ”Vai meenksmä heti suoraa alusta?”
    ”Hä — et! Ootsä ihan kunnossa siellä?”
    ”No joo joo? Vähä horjahdin kun oon puusilmä paska.”

    Seurasi sellainen outo hetki, kun minä tuijotin Eiraa, Eira minua ja Jaska heilutteli kuolainta suussaan niin että kilinä kävi. Tosi on, että ei tuollaista pikku horjahdusta olisi pitänyt pahana omalla kohdallaan. Minun pitäisi kuitenkin heti saada tietää, millainen vakuutus Eiralla oli, ja ymmärsikö hän nyt varmasti, että hevosten kanssa saattoi murtua luita tai tapahtua pahempaakin.

    ”Niin että mitä?” Eira kysyi kulmakarvat kohotettuina. ”Alusta vaan vai?”
    ”Joo — tai — joo”, höngin. Hyvä nyt taas, Oskari. ”Alota vaan alusta.”
    ”Ja sun ei tartte saarnata nyt yhtää tästä”, Eira mäkätti ihan omana itsenään, kun ravasi kohti ensimmäistä estettä tehdäkseen pari ympyrää. ”Ottaa jo valmiis pää — hei voisko noihin kahteen laittaa vaikka jotkut kartiot tonne sivuun nyt eka että mä näen jotain?”

  • #10728 Vastaus

    Oskari
    Osallistuja

    Komia Dressage

    ”Meetsä?”
    ”En.”

    Alex kysyi sitä puhelin ojossa, ja heti otsikkokuvasta olin tiennyt, mikä tässä oli kyseessä. Komia Dressage oli tapahtuma, johon isäkin lainasi tilojaan. Se oli hänen ja muiden tervajokisten hevostallinisäntien yhteinen päähänpinttymä. Hulluutta, sanon minä, mutta niin tosi vaikuttavaa hulluutta…

    Jaska pärskähti niin, etten ehtinyt tuntea kauaa sydänsurua sen vuoksi, etten voinut olla enää kouluratsastaja. Taputin sen kaulaa hellästi. Turha hermostua, kaveri. Meillä oli vielä hetki aikaa harjoitella Power Jumpiin ja aioin hukuttaa itseni siihen.

    Vaikka teimme selkeästi lähtöä jo satuloidun ja suitsitun Jaskan kanssa, Alex ei ymmärtänyt häipyä. Tuoltako itsekin näytin, kun olin yrittänyt pakottaa häntä ja Tetristä kilpailemaan? Varmasti.

    ”Päästä Eira sitte meneen Jaskalla”, Alex käski.
    ”En.”
    ”Mikset?”
    ”Se menee Typyllä. Se ei jaksa kahta. Ja vaikka jaksaiskin…”
    ”Niin?”
    ”Mä ehdotin jo, että Noeul menee. Se on muutenkin iskän lemmikki, eikä se pääse Equadorilla kun iskä aivan varmasti menee sillä itse.”

    Päästin Jaskan riimustaan ja vain lähdin kohti kenttää. Jaskan isojen askelten narskeen ohella kuulin kuitenkin myös toiset sellaiset askeleet, jotka eivät olleet minun. Ai että oli muuten ärsyttävää kipitystä, kun muutenkin harmitti.

    ”Noeul? Hei. Hei! Odota nyt. HEI!”
    ”No?”

    Jaskasta näki, että odottelu ja jatkuvat keskeytykset tympäisivät sitä. Tosi hienoa, jos nämä viimeiset harjoitukset alkaisivat mennä päin seiniä. Tosi hienosti provosoiduttu Alexista, Oskari, onnea.

    ”Miten sä et nyt itte mee koittaan kun se on tossa noin lähellä? Miten sä ny Noeulin paat? Eiks sua yhtää niinku ärsytä että se kilpailee ja sä sitte et voi?”

    Joo ei kyllä yhtään ärsyttänyt. Ei kyllä miltään tuntunut, että melkein naapurissa oli iso kisa, jonne tuli isoja nimiä. Hymyilytti oikein, kun ajatteli, että Noeul oli taitava ratsastaja ja saattaisi viedä niistä kisoista ruusukkeen ja kymppitonnin, jotka kuuluivat minulle. Minulle ja Ukolle. Ai että oli ihanaa. Ja samalla tiesin, että tein oikein. Olisin voinut väittää, ettei Jaska jaksa niin tiheää kilpailemista, ja pitää sen kotona. Olisin pystynyt estämään Noeulia menemästä koko kisoihin, eikä kukaan olisi huomannut, että tein sen ilkeyttäni tai kateuttani. Jaska ei olisi pannut pahakseen. Mutta entä jos joku olisi tehnyt niin minulle? Entä jos olisin itse nuori ratsastaja ja asuisin vaikka kotona vielä? Isä ilmoittautuisi kisoihin ja sanoisi, että onpa kiva mennä kun on hevosia: mistäs sulle Oskari saatas?

    ”Kyllä mua ärsyttää niin että tukka lähtee päästä, joten voitko antaa mun olla tunnin rauhassa?”
    ”Jaha. No. Just. Okei…”
    ”Vai oliko sulla vielä muuta?”
    ”No en mä nyt sitte tiiä, viittinkö mä pyytää sua kattoon mua ja Tetristä, jos sulla on paska fiilis koko hommasta…”
    ”Mä mietin sitä. Mut kysy nyt varmuuden vuoksi ainakin Nellyltä ja ehkä iskältä.”

    Kun pääsin kentälle ja Jaskan selkään, katselin alkukäynneissä loppukesää tallipihassa. Tuuli kovasti, mutta onneksi esteet oli laitettu kaiken maailman painoilla kunnolla pystyyn nyt kun niitä ei purettu joka välissä. Tunsin olevani oikeilla urilla. En ollut vielä pystyny päästämään irti kouluratsastushaaveista ja Komia Dressage nosti ne taas täysillä pintaan. Kuitenkin ymmärsin, että niin kuin kaikki suru, lopulta tämäkin laimenisi. Ensi vuonna tähän aikaan olisin taas paljon onnellisempi kuin nyt, kun ratsastaisin tässä ja katselisin noita samoja koivuja ja peltoja. Toivoin koko särkyneellä sydämelläni, että Noeul pystyisi tekemään Jaskan kanssa parhaansa.
    Komia Dressage

  • #10738 Vastaus

    Oskari
    Osallistuja

    Autio talli ja mun Doro

    Sinulla on uusi viesti käyttäjältä shanettee_. Niin se sanoi. Se oli Instan kuva, joka sen sanoi. Vaikka en ollut vielä kertaakaan saanut Instan kuvaa itse auki, yritin liu’uttaa viestin heti esiin. Shanette oli viestinyt paljon viimeaikoina. Tietenkään tämäkään viesti ei auennut, joten katselin ympäriltäni apuja.

    Talli oli tyhjä lukuun ottamatta Skottia, joka taisi odottaa sisällä Helloa. Kurkistin toiselle puolelle. Ei ketään. Varuste- ja rehuhuoneessa hurisi hiljainen ilmastointi, mutta katto ei narissut, joten kukaan ei ollut vintilläkään. Sipaisin Skotin turpaa matkallani suuliin, joka sekin oli tyhjä. On se nyt kumma. Etupihalla oli minun Camillan auto, jolla olin tullut Camillan mukana, Eetun auto, Nellyn, Hellon, Jannan, Eiran… Vaikka keiden autoja siinä oli! Tuvan ikkunoista ei nähnyt sisään, niin että kaikki olivat varmasti siellä sitten.

    Viesti ei olisi niin kiireellinen, että menisin kaikkien aikana pyytämään Camillaa avaamaan sen ja vastaisin kaikkien uteluihin niin erinomaisen tärkeästä viestistä, että se piti nähdä heti. Olin sanonut meneväni hakemaan Jaskan, joten Jaskan minä hakisin. Ketään ei tullut vastaan matkalla hakaankaan, ja se taisi olla muuten ensimmäinen kerta, kun kävelin senkin matkan törmäämättä keneenkään.

    ”Jaska”, kutsuin hiljaa portilta.
    Hevonen nosti päänsä ja jäi tuijottamaan minua turpa pitkällään.
    ”Tuu”, komensin yhtä hiljaa.
    Jaska pudisti päätään, hirnahti pienesti ja käänsi sitten minulle takapuolensa etupää keveänä.
    ”Jaskapoika”, huhuilin edelleen ääni rauhallisena, vaikka teki mieli paiskata hevosta kengällä. Tuntui kuin se olisi tönöttänyt tuolla tahallaan, että kestäisi mahdollisimman kauan hakea se, ratsastaa, hoitaa se kuntoon ja sellaista kaikkea ennen kuin pääsisin lukemaan viestini.

    Aave kyllä tuli portille. Eetu oli opettanut sen hyvälle alkukesästä, kun hinkkasi siihen aurinkorasvaa niin kuin mielipuoli. Aina sai rapsuja ja rakkautta ylitsevuotavaisesti, kunhan tuli, ja tottahan Aave tuli.

    ”Mee hakeen toi tänne”, ehdotin Aaveelle ja rapsutin sen otsaa.
    Aave ei totellut, vaan huokaisi ja jäi levollisena portille.
    ”Jaska tuu! Mulla on porkkanaa. Namia! Aave syö kaikki!”

    Onneksi Jaska ei ollut yhtä fiksu kuin vaikka Typy, joka haistoi bluffin Hopiavuoren peltoalan takareunalta asti. Se käänsi päänsä, tuijotti hetken ja pikakäveli sitten portille.

    ”Nyt sä et sitte ikinä enää tuu, kun mulla ei ookkaa mitää”, totesin sille kun otin sen kiinni ennen kuin se ehti käpälämäkeen. Yritin tehdä jonkin mentaalisen muistiinpanon siinä paikassa: Jaskalle pitää ottaa nameja taskuihin tästä eteenpäin. Porkkanaa se ei saisi, kun en osannut leikata tai katkaista niin kovia, mutta keksisin jotain muuta.

    Herkkujen puutteesta huolimatta menimme suuliin sulassa sovussa ja näkemättä vieläkään ristin sielua koko markilla. Jaskalla oli muka jano, joten raahasin sille vesisangonkin ennen kuin ryhdyin harjaamaan. Se joi pitkään ennen kuin kaatoi suurimman osan vedestä meidän jaloillemme. Onneksi oli ratsastussaappaat, niin ei tarvinnut lähteä vaihtamaan sukkia pikku hulahduksesta.

    Kahvilla sitä oli tosiaan oltu koko kylän voimin. Kun satuloin ja katselin etupihalle, kuistin ovi heilahti auki. Sieltä tuli ensimmäinen ihmisaalto: Camilla, Nelly, vauva kopassaan Nellyn mukana, Alex, Minja, keitä kaikkia. Vilkaisin Jaskaa: oliko se sillä tuulella, että siirtyisimme syrjään saadaksemme olla rauhassa, vai jaksaisiko se mahdolliset tervehdykset? Jaska näytti ihan tyytyväiseltä ja seurasi tulijoita katseellaan kiinnostuneena. Joo, ei tarvinnut vetäytyä.

    ”Camilla, houkottelin joukon etumaisen pysähtymään samalla kun kalastin kännykän takataskusta.
    ”Mitä?”
    ”Voisitko sä avata mun viestin?”
    ”Joo — jaa, Shanettepa pistää sulle nykyään melkein joka päivä –”, Camilla jutteli niin kuin kodin yksityisyydessä, mutta katsoi sitten täsmälleen samaan aikaan korva pitkällä kuuntelevaa Alexia kuin minäkin satuin katsomaan.
    Alexin silmät välähtivät. ”Kuka Shanette?” hän kysyi.
    ”Yks hevostuttu”, kerroin Camillan pään ylitse.
    ”Et sä vaan ennen oo ikinä kestään sen nimisestä puhunu”, Alex muisteli. ”Eihän Minja oo?”
    ”En mä tiiä. Ei kai mun aikana.”
    ”Menkää nyt siitä ennen kun Jaska kyllästyy teihin”, Camilla hätyytti, vaikka Jaska oli vieläkin ihan tyytyväinen ja olisi halunnut katsoa Nellyn vauvaa.
    ”Oho, joo”, Alex myöntyi heti. Olin tainnut hetkeksi unohtaa, ettei hän ollut Eira tai Hello. ”Me mennään Minjan kaa maastoon niin sitä vaan että olisiksä halunnu tulla kans? Tai siis te?”
    ”Vois kyllä Pasilla lähtee jos te kerkeette oottaan tunnin”, Camilla mietti.
    ”Entä Oskari?” Alex kysyi.
    ”Emmä tänään voi kun mun on pakko treenata. Jos te meette loppuviikosta kans niin sit mä tuun.”
    ”Selvä pyykkönen. Mennäänks Minja kattoon laitumelle siks aikaa et Camillaki ehtii? Hei, otetaan toi paskakärry ja talikko sinne kans, niin Eetun ei…”

    Alex jutteli taukoamatta kaikotessaan. En olisi tohtinut lähteä Minjan kanssa maastoon kahdestaan ilman Alexia, mutta Alexin oli varmaan helppo lähteä ilman muitakin. Tarvittaessa hän pystyi täyttämään joka ainoan hiljaisen sekunnin puheellaan.

    ”Joo”, Camilla sanoi omituisesti sisäänhengityksen aikana vaihdeltuaan hetken vielä painoa jalalta toiselle sen näköisenä kuin olisi ensin aikonut sanoa jotain muuta. Sitten hän vain lähti. Puhelimeni oli sananvaihdon aikana muuttunut mustaksi näytöltään, mutta aukesi sormenjäljellä viestiin asti.

    shanettee_
    Voitasko hypätä joskus yhdessä? Mulla olis heti huomenna esim maneesivuoro jos kiinnostelee

    Kirjoitin ja korjasin vastausta pitkään. Ensin siinä luki Poi, sitten Oui, sitten Oikww, ja niin edelleen. Jaska kuopaisi pari kertaa, mutta odotti joka kirjaimeen kuluvan ajan muuten tosi kärsivällisesti.

    oskarisusi
    Oikeestaan mulla ei oo hevosta pian kun jaskalla menee hetken toinen
    Ennen pj on enää viimeistelyä ja yleensä teen ne yksin

    Saman tien tuli viesti takaisin. Onneksi en ollut ehtinyt sulkemaan sovellusta ja näyttöä.

    shanettee_
    Onko se toinen menos johonkin tiettyyn sillä

    oskarisusi
    Komia dfrtrrsssge
    Komia dressage
    Pjb jälkwwn

    Siinä vaiheessa luovutin. Olisikohan minun hommattava seuraavaksi sellainen Doro? No ei tosiaan. Hyvä nyt, Oskari, mene joo julkiselle paikalle ja vedä Doro taskusta, teepä niin, ei tarvi paljoa viestejä odotella tytöiltä — miltä tytöiltä?

    ”Joo”, sanoin Jaskalle, joka huokaili, ja silitin sen otsaa lyhyesti. ”Mennään. Viimesiä hyppyjä viedään.”

    Kentällä lämmittellessäni tunsin, miten puhelimeen tärähti kaksi viestiä. Ensimmäistä hyppyä aloittaessamme tuli kolmas. Vaikka Jaska yritti hypätä upeasti ja oikein näyttää, miten hyvin se oli valmiina Power Jumppiin, minä en tehnyt muuta kuin mokaillut, kun yritin lukea viestejäni telepaattisesti tai muuta sellaista. Ainakin ajatukseni olivat ihan väärässä paikassa: eivät hienossa ratsussani, joka venyi viimeisille suurille harjoitusesteilleen niin kuin olisi oikeasti siivekäs, eikä edes tulevissa koulutreenikuvioissa.

  • #10746 Vastaus

    Oskari
    Osallistuja

    Hautaa jo ne unelmat

    Hautaa jo ne unelmat, Oskari. Tästä ei tule enää mitään. Teit jo päätöksen. Lopeta. Luovuta. Et mene taas häviämään ja häpäisemään itseäsi. Nimettyihin kisoihin et mene. Anna Noeulin mennä Jaskalla. Päästä irti. Anna olla jo. Se on ohi jo.

    Vaikka olin ajatellut moisia viisaita ajatuksia, olin silti ilmoittautunut Saura Summer Dressageen. Ei se nyt mikään iso kilpailu ollut, mutta nimetty kuitenkin. Vaatimattomasti luokkammekin oli PSG, mutta sen isompaa nolausta en kestäisi. Kaikki katsoisivat vaikeita luokkia. Kaikki ajattelisivat, että no niin, tuolla se nyt menee. Entinen kouluratsastaja. Oskari, joka ei osaa lopettaa, vaikka lopettaisi.

    Kisapäivän koittaessa ajattelin Ukkoa ja pitelin Jaskaa Rihtniemen ratsutilalla. Jaska ei tainnut ajatella Ukkoa, koska eihän se sitä ollut edes tavannut. Sen sijaan se katseli ympärilleen, kuopi jalallaan maata ja oli muutenkin pörheä. Olisin halunnut olla samanlainen kuin se. En olisi halunnut olla hevonen, vaan olisin halunnut olla noin täynnä virtaa ja voimaa. Kun Jaska menisi tuolla, se onnistuisi tänään vain niin hyvin kuin minä. Silti kotiin lähtiessämme se olisi täysin tyytyväinen itseensä, suoritukseensa ja koko elämäänsä. Se ei muistaisi häviötämme, vaan näkemänsä tammat ja hienon reissun.

    Vuoromme oli suurin piirtein puolessavälissä osallistujia. Lähdin lämmittelemään heti kun sain luvan. Yritin saada Jaskan rauhoitettua ja hakeutumaan kuolaimelle niin kuin kotona. Siinä ei mennyt kauaa. Olisin halunnut iloita siitä, että olimme valmiita nopeasti, mutta se tuntui vain puristuksena rinnan ympärillä. Minkä ihmeen takia menin pilaamaan tämän hevosen mahdollisuudet? Noeul oli kysynyt, saisiko lainata sitä. Miksen ollut antanut?

    Kun oli meidän vuoromme mennä, pyyhin hikeä otsaltani ja silmieni alta. Riisuin kaikki ylimääräiset ajatukseni. Ne yrittivät kurotella meitä kohti vielä kun pyysin ravia, mutta komensin niitä. Pois. Annatte minun olla muutaman minuutin. Virhe on jo tapahtunut. Saatte vainota minua taas hetken kuluttua koko loppuelämäni.

    Radalla purin hampaat yhteen, hengitin oikein syvään tervehtiessäni tuomaria ja nytkäytin hartiani taakse niin että yläselkä napsahti. Jaskan korvat odottivat ohjeita, vaikka ei niitä radalla äänen avulla tullutkaan. Pyysin ravia ja sain sitä, ja silloin nostin katseeni kunnolla.

    Minä ja Jaska olimme mustan aukon reunalla. Se oli se sama väylä, jota olin mennyt monesti Ukon kanssa. Siellä ei kuulunut oman hengityksen ja hevosen kavioiden rahahduksien lisäksi mitään ääniä. Siellä ei nähnyt mitään, ei tuntenut mitään, eikä ollut mitään muuta kuin me ja meidän ratsastuksemme. Sen mustan aukon nimi oli flow. Tuijotin sitä kiinteästi ja pyysin Jaskalta pohkeillani vähän lisää. Vähän lisää jotain: vauhtia, volyymia. Meidän oli päästävä tuonne sisälle. En ollut nähnyt tuota aukkoa pitkään aikaan. Tiesin, että etenimme hätäisesti, mutta minun oli päästävä tuonne. Sitten, viimeinkin, me solahdimme sisään ja autuas tyhjyys ympäröi meidät.

    Havahduin siihen, miten upeaa koottua laukkaa Jaska esitteli. Ehdin vain ajatella, että laukanvaihto, ja se tapahtui niin täsmällisesti kuin olisin ollut terve ja toimiva ihminen tämän upean hevosen selässä.

    Kaikki loppui keskihalkaisijalle. Oliko se joutsenlaulu?

    Oskari ja Jaska sijoittuivat Saura Summer Dressagessa PSG:ssa 2/21.

    • Tätä vastausta muokkasi 1 päivä, 19 tuntia sitten  Oskari.
Vastaa aiheeseen: Jaska
Tietosi: