Oili

Etusivu Foorumit Päiväkirjat Oili

Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Eetu Hopiavuori 1 vuosi sitten.

  • Julkaisija
    Viestit
  • #9480 Vastaus

    Maisa
    Osallistuja

    kuva tulossa!

    pv-t. Ospa Wietrzna ”Oili”
    om. Maisa Komulainen

    // tekstien taustalla vielä melko aloitteleva kirjoittaja, otan mielelläni vinkkejä ja palautetta vastaan! 🙂

  • #9483 Vastaus

    Maisa
    Osallistuja

    Komulaisen Maisa, moikka
    28. maaliskuuta 2023: Oilin muutto Hopiavuoreen

    “Hiton aasi rauhotu!!”

    Trailerin seinät ja alas laskettu lastaussilta rämisevät kun punaiseen loimeen kääritty kärpäskimo kompuroi ulos vauhdilla rykäisten mut mukanaan. Mulla on kaikki työ pysyä pystyssä, eikä riuhtovan tamman lisäksi koko maaliskuun edestakaisin suhannut lämpötila ja sen aiheuttama jäinen maaperä juuri auttanut asiaa. Hevonen räpyttelee suuria tummia silmiään samalla kun katselee ympärilleen, ja päästää sitten kimeän ja kovaäänisen kuolevalta possulta kuulostavan kiljaisun bongatessaan läheisessä tarhassa käyskentelevän ruunikon- joka ymmärrettävästi pinkaisee kauhistuneena pakoon äänen kuullessaan.
    “Jumalauta turpa kiinni” murahdan sille ja jatkan: “tolla menolla sulla ei tuu olemaan yhtäkään kaveria täällä” mutisen kun se hörisee meitä päin tulevalle miehelle huuli pitkällä typerän näköisenä.
    “Piti ihan kahroa ett pysyksää pystyssä vai pitääkö tulla auttamahan!” miesääni hymähtää ja jatkaa sitten käsi ojossa “mä oon Eetu, tervetuloa!”

    Vaikka mun naama on vähintään yhtä punainen kuin Oilille puettu loimi, vastaan kädenpuristukseen muka itsevarmasti hymyillen.
    “Komulaisen Maisa, moikka”, esittäydyn ja sipaisen pastellinpinkkejä hiuksiani pois kasvoiltani. “Ja tää on se Oili, minkä tallipaikasta sovittiin sillon aiemmin”, jatkan selitellen läsnäoloamme täyttääkseni hiljaisuuden. Oili ottaa estradin haltuun ja alkaa välittömästi nimensä kuullessaan hamuilla Eetuksi esittäytyneen taskuja. Mies naurahtaa nyökäten ja mä kiskon vaivaantuneena kimoa kauemmas. Perkele kun sen pitääkin käyttäytyä kuin kerjäläinen aina kun joku uskaltautuu silittämään sitä.

    “Tual on sille laitettu karsina valamiiksi, sen voi sinne vierä vaikka heti.” Eetu toteaa ja jatkaa kertomalla karsinan olevan numero 20 ja sijaitsevan heti tallin ovelta ensimmäisenä oikealla. Lähden Eetun perässä kulkemaan Oili käsipuolessa kohti tallia, vaikka polvet meinaavat tutista ja hampaat kalista hermostuksesta. Joudun myös häpeäkseni myöntämään, että silloin kun olen varma että Eetu ei katso, mun on pakko kokeilla kirjoittaa ilmaan varmistuakseni siitä kumpi oli oikea ja kumpi vasen. Olis aika saakelin noloa karauttaa väärälle puolelle.

    “Tänne vaa, jätä Oili tohon karsinahan nii määpä näytän mihin voi alkaa purkamahan kampetta”, Eetu kehottaa pitäessään tallin ovea meille auki.

    • #9484 Vastaus

      Sonja T.
      Valvoja

      No Oililla on ainakin topakka alku Hopiavuoressa! Mitään pikkunättiä vieraskoreilua vaan suoraan show pystyyn. Tervetuloa jengiin ja hyvä alku tässä kyllä on.

    • #9486 Vastaus

      Ilona Eronen
      Osallistuja

      Jaahas noniin! Tämäpä oli räväkkä sisääntulo sekä hevosella että omistajalla. Oikein virkistävää vaihtelua saapumistarinoiden kategoriassa!

      Jännä nähdä, millaiseen sopukkaan uusi hahmo asettuu yhteisössä. Omistajan mietteiden ja repliikkien perusteella luulen ainakin näin etukäteen, etteivät uudet tulokkaat jää muilta huomaamatta. Vaikuttaa siltä, että tässä osataan heti kättelyssä käyttää ihan provosoinnin keinojakin. Esimerkiksi hevosen käsittely on varmasti sellainen aihe, jolla saa herätettyä keskustelua. (Ja muista hahmoista esimerkiksi Ilona osaa olla ainakin oman päänsä sisällä joskus melkoinen kukkahattu, mitä hevosten kohteluun tulee… 😀 Siitäpä jutun juurta jatkoon.)

      Tuossa kun kuvasit itseäsi aloittelevaksi kirjoittajaksi, niin siinä tapauksessa olet tullut kyllä aivan oikeaan paikkaan. Täällä saa varmasti hyviä neuvoja kirjoittamisharrastuksen tueksi. 🙂 Itse en osaa tässä alkuvaiheessa oikein neuvoa muuta kuin että tartu vain tarinoissasi rohkeasti toisten hahmoihin sitten, kun se alkaa tuntua luontevalta. Dialogi Eetun kanssa oli oikein hyvä alku, ja siitä suurin osa meistä muistakin on tainnut ihan ensimmäisenä aloittaa.

    • #9516 Vastaus

      Eetu Hopiavuori
      Ylläpitäjä

      Nonii, tästä se lähtee!

      Kun meille tulee uusi hahmo, alan keräämään heti ajatuksiini listaa pienistä asioista, joita hahmo tekee, jotta omani oppisivat toimimaan sen kanssa luontevasti omissa tarinoissani. Opin ennemmin tarinoista kuin kuvauksesta, koska tarinat ovat monipuolisempia ja näyttävät asiat paitsi käytännössä, myös paljon tarkemmin. Ihan ekan tarinan jälkeen mun mielikuva Maisasta on, että tämä on se, joka muistuttaa mua: se, joka voi kirota lemmikilleen sen temppuillessa tarkoittamatta, että inhoaisi sitä, ja joka sitten häpeää, kun joku kuulee nämä sammakot.

      Niin kuin muut sanovat, alku on räjähtävä. 😀 Odotan innoissani, että pääsen tutustumaan Maisaan lisää.

  • #9489 Vastaus

    Maisa
    Osallistuja

    Aurinkoa ja kuurankukkia
    29. maaliskuuta 2023: Uusia tuttavuuksia

    Ruskea luonnonharjasharja liukuu pitkin vedoin suuren kimon tamman kyljellä. Karsinan ruudullisesta ikkunasta kajastaa aurinko lämmittäen mielen lisäksi selkää saaden mut hieman kiehumaan paksun toppatakkini sisällä. Ihailin ikkunaa jo eilen ja niitä kuurankukkia, jotka pakkanen oli sen laseihin taiteillut. Oililla ei ikinä ennen oo ollut karsinaa jossa olis ikkuna, vaikka oon haaveillut sellaisesta jo pikkulikasta asti. Myöskin eilinen tiuskimisena näyttäytynyt jännitykseni on laantunut eikä kädet enää tärise ja hampaat kolise suussa. Oili on minun tavoin selkeästi rauhoittunut eilisestä, sillä se nuokkuu nyt puoliunessa säpsähdellen välillä jonkun pikkulinnun sirkutuksiin. Silittelen sen kaulaa lyhyehköksi leikatun harjan alta ja katselen sitä pienesti hymyillen.
    “Oot sä mun vatipää aika tosi rakas”, kuiskaan sen korvaan, jolloin se puuskahtaa kuulostaen samalta kuin joku esiteini, jota äiti yrittää halata sen kavereiden edessä. Siis niin noloa.

    Hoitotuokion jatkuessa viereisen karsinan musta kyömypäinen tamma alkaa katsella väliseinän yli saaden Oilin kiinnostumaan. Kumpikin haistelevat toisiaan ystävällisesti ja näyttävät tulevan oikein hyvin toimeen. Kävelen lähemmäs väliseinää katsomaan karsinanaapuria tarkemmin. Mitähän rotua se on?
    “Kukas sä oot?” kysyn siltä hiljaa leperrellen. Sen suuret, tummat ja lempeät silmät tuovat mieleen nallekarhun.

    Rivakat askeleet keskeyttävät meidän rauhallisen hetkemme, ja tuota pikaa tamman karsinan ovi lennähtää auki ja violettihiuksinen nainen pölähtää hevosen vierelle leveä hymy kasvoillaan.
    “No mitäs, saitko sää Agita kavereita? Vai herkkuja kerjäämässä? Ai mitä, onks sil taskus karkkia? Oikeesti!” Se lepertelee hevoselle, jonka nimi on ilmeisesti Agita. Tai mikä Akita tai Anita se nyt oli, joku semmonen.
    “Myö ei ollakkaa taiettu vielä tavata! Mä oon Alma mut sano kuule vaa iha Laamaks!” Nainen pulpattaa iloisesti katsoen minua. Laama? Kuulinko mä oikein? Haluaako se tosissaan et sitä sanotaan… laamaksi??
    “Maisa”, esittäydyn lyhyesti ja pakotan kasvoilleni jonkun hymyntapaisen. Perkele kun perusilmeen pitää olla kuin ois karhu purassu perseestä.
    “Ihana hevonen sulla”, kehaisen vielä nopeasti ja jatkan: “onko se mitä rotua?”
    “Eikö ookki! Agita on Kladruberin hevonen, se on yks maailman vanhimmista ihmisen jalostamista hevosroduista”, Alma valistaa selvästi ylpeyttä äänessään. “Se on vielä aika nuori, mut ihan kauheen fiksu”, se jatkaa iloisesti. Tyydyn nyökkäämään hymyillen, koska en vaan keksi mitään lisäkysymyksiä. Ja mikä hitto se rotu oli? Kladklöber tai joku sellanen, ihan siansaksaa.
    “Mä katoinki jo eilen illalla et Agitamurunen sai uuden naapurin! Oiliko sen nimi oli? Ihan supersöpö kuitenki, halus eilen osansa rapsutteluista ja pitkään pitikin rapsutella kun toinen niin kurotteli päätä käytävälle et ‘ihminen! rapsuta mua!’” Alma kertoo nauraen saaden mutkin hieman hymähtämään.
    “Joo, Oili on aika huomionkipee” tuhahdan naurua äänessäni. Vittu kun osais sitä kuuluisaa small talkkia. Aina mä vaan ynisen ja tuhisen ja puhisen enkä osaa puhua tuntemattomien kanssa juuri mitään. Ja vielä sairaanhoitajaks meinasin- ammattiin, jossa pitäs olla niin ihmisläheinen ja sosiaalinen. Yhteishaku oli laitettu menemään aikapäiviä sitten ja huomenna se sulkeutuisi. Sen jälkeen olis enää vaan odotettava, tärppäisikö koulupaikka tällä kertaa. Niin ei ollut käynyt vielä kahdella edellisellä kerralla. Aiemmilla kerroilla pääsykoe oli tyssännyt englantiin, josta en ollut saanut edes puolikasta pistettä. Toivottavasti tällä kertaa tulis edes se puolikas, vaikka sitten tuurilla.

    Havahdun ajatuksistani kun Alma, tai mikä Laama olikaan lähtee vähintään yhtä äänekkäästi kuin oli tullutkin. Agitan karsinan ovi tumahtaa kiinni ja naisen askelten ääni kantautuu koko ajan kauempaa puheensorinan yhä jatkuessa. Silitän Oilin otsaa kevyesti ja annan sille karsinan ulkopuolelta siihen kantamani heinät.
    “Nähdään rakas huomenna” sanon hiljaa ja painan suukon sen turvalle. Seuraavaksi pitäisi kiirehtiä suihkun kautta töihin hoitamaan vanhuksia, joista puolet luulevat majailevansa parhaillaan Ruotsin laivalla. Voi luoja.

    • #9490 Vastaus

      Ilona Eronen
      Osallistuja

      Haha, en kestä noita ruotsinristeilyvanhuksia, haluan heti kuulla heistä lisää! 😀

      No mutta! Tämä oli muutenkin monelta osin viihdyttävä ja hauska teksti. Osoitit myös monipuolisuutesi kirjoittajana heti kättelyssä: kaksi ensimmäistä tarinaa ovat olleet rytmiltään ja vireydeltään hyvin erilaisia. Tämä oli sellainen levollinen, iloinen ja kuplivakin. Tykkäsin erityisesti alun rauhallisesta kuvailusta. Ja dialogi sitoi taas tarinan juuri Hopiavuoreen hahmoineen. Bra jobbat!

    • #9517 Vastaus

      Eetu Hopiavuori
      Ylläpitäjä

      Tässä vaiheessa epäilen, että Maisalla saattaisi olla yhteisiä juttuja erityisesti Niklaksen ja Nellyn kanssa. Vaikka Maisa sisäisessä monologissa moittiikin usein asioita, joita tekee mielestään jotenkin nolosti, niin ulosanti on kaikesta huolimatta reipasta. Ajatukset ovat vauhdikkaita Niklaksen ja Nellyn tappaan, ja itse asiassa Alman ajatusten kielikuvat ovat sellaisia, joita erityisesti just Niklas voisi pitää hauskoina ja kuvaavina, niin kuin ne ruotsnristeilyvanhukset. 😀

      Oilikin vaikuttaa voivan hyvin uudessa ympäristössä. Sellaista totutteluahan se aluksi on, mutta kyllä minä uskon, että nämä kaksi paikkansa löytävät.

  • #9514 Vastaus

    Maisa
    Osallistuja

    Mu(i)stelmia
    30. maaliskuuta 2023: Takaisinheitto vuoteen 2010

    Kaviot iskeytyvät rytmikkäästi maneesin pehmeää hiekkapohjaa vasten Oilin laukatessa vasempaan kierrokseen. Mieleen muistuu se, miten muksahdin sen selästä kun laukkasin sillä 8-vuotiaana ensimmäisen kerran. Silloin vannoin, etten laukkaa enää ikinä. Tässä sitä silti nyt ollaan, ajattelen ja hymähdän muistellessani tilannetta yli kymmenen vuoden takaa.

    Poniniityn Ratsutilan kenttä, kesäkuu 2010:

    “Sä lupasit et saan laukata”, kirkas lapsen ääni kivahtaa selkeästi loukkaantuneena. Vaaleahiuksisen tytön naama alkaa mutristua ja kädet menevät puuskaan. Sekä tytön isäpuoli että äiti, jolla on nuori harmaa hevonen käsipuolessaan katsovat toisiaan neuvottomina. Mitäs nyt?
    “No anna sen kokeilla” sänkipartainen mies lopulta ehdottaa.
    “Mikä palikka susta on tullu? Johan se katkasee vielä niskansa”, nainen ärjäisee takaisin.
    “Valitse taistelusi on mun mielestä ihan hyvä elämänohje”, mies murjaisee hiljaa ja jatkaa: “noni nyt on tyttö iha turpa rullalla, mitä sä lupailet asioita mitä et pidä? Ei se kuole.” Sen sanomisen jälkeen tulee hiirenhiljaista, lukuun ottamatta dramaattisen 8-vuotiaan itkua kentän reunalla komea voikukkakimppu kourassaan.

    “Oot sit varovainen, laukkaat vasta kun mä annan luvan ja se tehään liinassa niin et mä oon narun päässä koko ajan. Eka kokeillaan ihan vaa käyntiä ja ravia”, äiti ohjeistaa liioitellun rauhallisesesti. Sen äänestä kuulee, kuinka se koittaa peitellä sitä että se on ihan raivona. Tarvitseeko edes sanoa, että aviomies on paimennettu kentän reunalle seisomaan ja käsketty pysymään hiljaa.

    Tytön hymy ulottuu korvasta korvaan kun hän istuu Oili-tamman satulassa. Tamma kävelee kaula pitkällä ja löntystää niin hitaasti kuin vain pääsee. Toisinaan se meinaa kompastella omiin jalkoihinsa ja välillä se pysähtelee kentän reunalle mussuttamaan niittykukkia. Selässä istuvaa Maisaa tämä ei haittaa. Oili on heidän omansa ja siksi maailman parhain hevonen. Vaikka äiti olikin sanonut myyvänsä sen ja ostavansa paremman tilalle, Oili olisi silti maailman parhain hevonen.

    “Hienosti!” tytön äiti kehaisee kun Oili ravaa siistin pääty-ympyrän. Selässä istuva 8-vuotias Maisa oikaisee kehun kuultuaan ryhtinsä ja tytön koko olemus muuttuu. Äiti näkee kuin hidastetussa elokuvassa, kuinka tyttö antaa napakat laukkapohkeet ja pian nuori tamma pyrähtää suureen, keinuvaan laukkaan. Sitten kuuluu muks. Ja sitten kentän reunalta miehen matala murahdus.
    “No perkele”

    • #9518 Vastaus

      Ilona Eronen
      Osallistuja

      Mun piti hetki tämän luettuani miettiä, että miksi tämä kuulosti niin tutulta. Pystyin eläytymään tarinaan jotenkin liiankin hyvin. Sitten tajusin: niin joo, olenhan minä periaatteessa elänyt tämän tarinan – olin vain vähän nuorempi kuin Maisa tässä, mutta kuitenkin: ihka-ekat laukat liinassa ympyrällä – ja muks maahan! 😀 Siihen taisi kyllä liittyä jotain pukittelua ja ratsu oli luonnollisesti suomenhevonen eikä puoliverinen, mutta jopas veresti silti hyvin kaukaisia muistoja tämä pätkä! Aika metka tunne. 😀 Kiitos siis nostalgioista!

      No mutta joo, tässä saatiin tietää Maisan lapsuudesta ja vanhemmista. Nämä ovat tietenkin tärkeitä kurkistusluukkuja, kun tutustutaan uuteen hahmoon. Ilmeisen rohkea ja päättäväinen on tämä tyttö ollut jo lapsena! Tässä hahmottuu myös se, miten kauan Maisa ja Oili ovat kulkeneet yhdessä. Tämän tarinan pohjalta jäin miettimään, mahtavatko Maisan vanhemmat olla vielä yhdessä. Ehkä saamme kuulla myöhemmin lisää perhetaustasta.

    • #9520 Vastaus

      Eetu Hopiavuori
      Ylläpitäjä

      Tässä on hyvä, selkeä takauma, joka on vieläpä viitsitty sitoa nykyhetkeen. Väliotsikkomainen kursiivi viittaa päiväkirjamaiseen tyyliin, jota ulkopuolinen kertoja kuitenkin rikkoo. Tykkään takaumassa enemmän ulkopuolisen kertojan kokeilusta kuin tykkäisin päiväkirjamaisesta tekstistä: valinta on virkistävä. Takauma on niin selkeä, ettei se mielestäni tarvitsisi väliotsikkoa, varsinkin kun ainakin tämän lukijan ajatuksia se ohjaa väärän tyylin suuntaan. Jossain vaiheessa varsinkin nuortenkirjallisuudessa oli tosi muodikasta merkitä erilaiset siirtymät jollain, vaikka tähdillä tai just väliotsikoilla, mutta sinä osaat kirjoittaa niin selkeästi, ettet välttämättä tarvitse sellaisia apuvälineitä. 😀

      Mulle tarinan suurinta antia on se, miten näytetään, kuinka paljon historiaa Maisalla ja Oililla jo on yhdessä. Ne oli molemmat kersoja yhdessä, ja nyt ne ovat kasvaneet yhdessä. Oili tuntuu mulle saman tien rakkaammalta, kun näen tässä niin pitkän matkan kuljettuna. Kaikki kommelluksetkaan ei ole pelkästään kivoja, eihän putoaminenkaan ole, mutta se kuuluu elämään. Sitä paitsi en haista kerronnan taustalla mitään traumaa: kunhan nyt pikku ratsastaja putosi, ei siinä sen kummempaa. Iskän kommenttikin on sillä lailla lievän humoristinen, että ei varmaan liian pahasti käynyt. 😀 Maisakin hymähtää muistellessaan tapausta nykyhetkessä, eikä tietenkään enää pelkää laukkaamista.

      Ihana, hellyyttävä tarina. <3

Vastaa aiheeseen: Oili
Tietosi: